Blog

Mallorca 2017

Wederom is de bestemming Mallorca. Een ideale bestemming voor rust, zee, strand, zon en broodnodige ontspanning.

De reis naar Palma begint uiteraard in Epe, via vliegveld Weeze naar Palma de Mallorca. Het vliegtuig vliegt stipt op tijd.

Na een reis van 2 uren landen we op de luchthaven van Palma de Mallorca. Vandaar nemen we lijn 1 van de bus naar Plaza de Espana in Palma. Daar is het wachten op de bus naar Paguera. Op het vliegveld staat een enorme rij van mensen die allemaal naar het centraal station van Palma moeten. Er wordt flink gedrongen en geduwd. Daar slaat dan ook voor mij het noodlot toe.

’s Avonds komen we vrij laat aan in ons onderkomen in Paguera.

De volgende ochtend kom ik tot de ontdekking dat mijn portemonnee in het gedrang gerold is met daarin € 500. Foetsie. Achteraf weet ik dat twee mannen tegen mijn tas stonden te duwen bij de bushalte op het vliegveld.

Dezelfde dag nog heb ik de  lokale politie van Paguera ingeschakeld en twee agenten kwamen in ons onderkomen om te vertellen dat zij niets konden doen, maar dat ik terug moest naar het bureau van de Nationale Politie in Palma.

De volgende dag -het is dan inmiddels donderdag – heb ik al vroeg de bus gepakt om terug te gaan naar Palma en het hoofdbureau van de Nationale Politie gezocht en gevonden.

Daar heb ik aangifte gedaan en de politie wist te vertellen dat er vaak bendes actief zijn op drukke plaatsen.

Om een lang verhaal iets korter te maken: van de reisverzekering kan ik met de aangifte een deel van het gestolen geld terug krijgen.

Nu kan de vakantie dan echt beginnen. Het is hier warm en zonnig. Heerlijk om de voordeur uit te lopen en naar het strand te gaan dat op 30 meter afstand ligt.

Mallorca 2016

10 juli Op weg naar Mallorca

Meer foto’s vind je hier.

Vroeg opgestaan. De koffertjes staan klaar. Met de auto richting Weeze om daar in het vliegtuig van Ryanair te stappen. Het ritje naar Weeze stelt weinig voor, zeker op zondagmorgen vroeg. Het vliegtuig vertrekt weer stipt op tijd. Klokslag 10.00 uur.

20160710_085612De vlucht duurt 2 uur en 10 minuten. Dan landen we op de luchthaven van Palma de Mallorca. Het is hier weer erg warm.

Vanaf het vliegveld nemen we eerst de stadsbus naar Plaza de Espana in het centrum van Palma. Daar kun je twee dingen doen om in Paguera te komen. Je neemt de rode bus van TIB, maar er zijn er twee die naar Paguera gaan: Lijn 102 en lijn 104. Dat was me bekend, maar het ongeduld en de vermoeidheid en hitte speelden een grotere rol. Lijn 104 doet er namelijk anderhalf uur over en gaat door alle kleinere plaatsjes en stopt bij alle bushaltes. Een overvolle bus met zweterige mensen. Hadden we maar even gewacht op lijn 102. Die doet er een half uurtje over.

DSCF1354Het koude biertje staat in ieder geval al klaar als we op de plaats van bestemming zijn.

DSCF1183Het lichtgele gebouw aan de overkant met de bogen en balkons is de komende periode ons onderkomen.

20160714_202124

Direct de korte broek en shirt aan en gauw naar het heerlijke strand. We hoeven de deur maar uit te stappen en 10 meter te lopen en we liggen op het strand.

Maandag 11 juli en dinsdag 12 juli

Twee heel gewone dagen. De gebruikelijke zon, zee en strand zijn genoeg voor dit moment. Het is warm.

DSCF1305Dat wordt vandaag weer heerlijk ontspannen: liggen aan het strand, zwemmen in het heldere water en slenteren langs de boulevard.

’s Avonds bruist het ook van leven in Paguera. Gezellig langs de boulevard en in de winkelstraatjes. Overal hoor je muziek en zie je optredens in de vele restaurantjes.DSCF1170

Geen lallende, kotsende en luidruchtige drinkers hier. Daarvoor moet je op andere locaties op Mallorca zijn. De inwoners van Magalluf en El Arenal kunnen daarover meepraten.DSCF5123

In Paguera strijken het meest de gezinnen met jonge kinderen neer. ’s Avonds om een uur of 12 wordt het hier ook stiller. In de meeste restaurants en op de meeste terrassen stopt dan de muziek.DSCF5138

Het lijkt of de Duitsers en de Russen het eiland op dit moment hebben overgenomen. Op straat word je dan ook standaard in het Duits aangesproken.DSCF1364

Woensdag 13 juli en donderdag 14 juli 2016

Als we de luiken naar het balkon ’s ochtends open doen, zien we voor het eerst wat meer wolken dan we hier gewend zijn te zien.DSCF1188

De temperatuur is goed. In Nederland zouden we er heel blij mee zijn. Toch zijn er al mensen aan het strand.

Het blijft de hele dag droog en lekker van temperatuur. Zo vermaak je je ook wel. Tenslotte ben je al heel snel verwend met bijna iedere dag een stralend blauwe lucht.

Prima weer om langs de boulevard te wandelen en boodschappen te doen.DSCF1171

’s Middags weer naar het strand geweest en het water opgezocht.DSC_0718

Donderdagavond hebben we een boottocht/ bustocht geboekt naar Palma en de hele westkust van het eiland. Daar zijn namelijk de bergen.

DSCF5143Voor foto’s klik hier

We laten ons verrassen. Vrijdagochtend vroeg vertrekken we. Boottochtjes kun je op verschillende punten in het dorp boeken. Ons verkooppunt staat pal onder ons balkon. De kaartjesverkoper kennen we inmiddels al drie jaar.

Cruceros Cormoran is de organisatie die de excursies verzorgt.

www.cruceroscormoran.com

In ons appartement hebben we deze keer maar zelf gekookt. En dat smaakte ook prima.

20160711_201707

Vrijdag 15 juli 2016

Half 8 maakt de wekker op de telefoon ons wakker. Om kwart voor 9 moeten we klaarstaan voor de boot. De aanlegsteiger ligt hier bijna voor de deur.NR_01132

20160715_090507

We gaan met een supersnelle boot -de Explorer- langs de kustlijn richting Palma de Mallorca. Er is plek voor zo’n 40 mensen.Bootreis Paguera naar Palma

Foto’s van Palma

Inderdaad is de boot supersnel. Op mijn GPS tracker lees ik af dat we met 40 km per uur over het water stuiteren.

20160715_102601Onderweg moeten in Santa Ponsa nog een paar mensen opgepikt worden. Dan door naar Palma. Tijdens de reis krijgen we van een gids allerlei weetjes te horen over de route die we varen.Bootreis Paguera naar PalmaBusreis Palma - Valldemossa-Andratx

DSCF5148Na anderhalf uur komen we in de haven van Palma. Wat daar aan kapitaal ligt is met geen pen te beschrijven. Over de jachten heb ik het in dit geval. Voorbeeldje:

DSCF1202-001Het is wederom een stralende en dus bloedhete dag. Palma is een mooie, bruisende stad. Uiteraard een mooie brede en vooral lange boulevard.DSCF1212Als je aankomt in de haven of over de boulevard loopt dan kan je de immense kathedraal van Palma niet ontgaan.20160715_103753We hebben 2 1/2 uur de tijd om in Palma rond te lopen en dingen te bekijken. Om 12.45 uur moeten we weer klaar staan in de haven om daar in een luxe touringcar te stappen die ons de rest van de dag verder zal brengen richting de bergen in het noordwesten.

Hier kreeg ik gelijk al op mijn duvel omdat ik een halve meter op mijn buik op het gras lag. Ze zijn daar erg zuinig op groen gras, want dat zie je op Mallorca niet veel.Wandeling Palma

In de stad is het druk en warm. DSCF1199Vanuit de haven springt de kathedraal meteen in het oog. Kan niet missen. DSCF1223

Als je dat wilt kun je je laten rondrijden met een paardenkoetsje. Een drankje neem je op een van de vele terrasjes.DSCF1234

DSCF1245DSCF1236DSCF1261

Even alle gekheid op een stokje. Ramon Llull is erg belangrijk geweest voor Mallorca. Hij was filosoof, theoloog dichter en schrijver. Naar het schijnt schreef hij voor het eerst in het Catalaans. Hij overleed in 1316 in Palma de Mallorca.

Om kwart voor 1 staat iedereen klaar in de haven om in de bus te stappen. Onze gids is een 80-jarige Mallorcaan die op een prachtige, boeiende manier alles kan vertellen over Mallorca in het Duits en in het Engels.DSCF1246Vanuit Palma rijden we richting de bergen in het noordwesten. Eerst naar Valldemossa. Een klein plaatsje, maar o zo mooi gelegen.Busreis Palma Port d'Andratx

DSCF1251Foto’s van Valldemossa

DSCF1252Hier staat ook een klooster – waar overigens geen monniken meer wonen. In de tuin van het klooster staat een buste van Frederic Chopin, die hier gewoond heeft.DSCF1255

DSCF1263In Valldemossa hebben we ruim een uur de tijd om wat rond te lopen of een terrasje te pakken.DSCF1258Bougainville groeit hier overal en in elke tuin en langs de meeste huizen.DSCF1280IJs eten is een kwestie van haasten. Het is gesmolten voor je er erg in hebt.DSCF1285Waar zou je zijn zonder het mobieltje. Ik was van plan een serie te maken over mensen met telefoons, maar ik heb gemerkt dat er geen beginnen aan is. Datzelfde geldt voor de tegeltjes die in de muren van alle huizen en winkeltjes zijn ingemetseld. Dat heeft alles te maken met het klooster dat van oudsher in Valldemossa staat. Een paar voorbeelden.

Meer foto’s van tegels

Om half 3 gaan we de bus weer in en gaan vervolgens hoger de bergen in richting het noordwesten. De bus rijdt door adembenemende landschappen en kleine dorpjes. Via heuse haarspeldbochten kruipen we steeds hoger en komen langs ijzingwekkende afgronden van soms 200 meter. Je hart moet van staal zijn af en toe. De gids heeft ons echter verzekerd dat de chauffeur goed geslapen heeft en de route blindelings kan rijden.

Meer foto’s op de route

DSCF1295De route gaat onder andere langs Banyalbufar en Estellenc. Uiteindelijk zullen we uitkomen in Andratx.DSCF1297Dit is te zien in Banyalbufar. Je kijkt hier nogal de diepte in.DSCF1292

DSCF1291We rijden verder door de bergen en de bossen. Tijdens de rit komen we langs een groot gebied waar vijf jaar geleden 5 dagen lang een felle bosbrand heeft gewoed. Van de bossen op de hellingen van de bergen is dan ook nauwelijks iets over. Een troosteloos gezicht.

Vijf jaar geleden bosbrand in de bergen. Vijf dagen lang.

We komen bij onze laatste stop: de vissershaven van Andratx. De jachthaven laten we even links liggen. Daar kun je je overigens ook vergapen aan de enorme jachten van de internationale jetset en andere beroemdheden die hier neergestreken zijn en er kapitale huizen en boten bezitten. We hebben nog wel even gekeken of we een of andere celebrity tegen het lijf zouden lopen. Die kans is namelijk niet ondenkbaar hier. Ook in Andratx is het erg heet. Binnen een paar tellen is je ijsje hier ook melk geworden.Port d'Andratx

DSCF1304Deze dag is het marktdag in Andratx. ’s Avonds pas, dus we zien nog niets van een markt.DSCF1303Een beeld van de netten van de vissers die te drogen liggen.DSCF1310

DSCF1307Een van de vele winkeltjes in Andratx.DSCF1311Handen wassen na het eten van een ijsje.

Om vijf uur vertrekt de bus weer richting onze eindbestemming. Onderweg worden nog wat mensen afgezet in Camp de Mar.

Om half 6 zitten we weer aan ons bier op ons eigen balkon. Wat een geweldige dag was dit. De trip is zeker de moeite waard. Al met al hebben we die dag ook nog 10 km gelopen. Goed voor mijn conditie. Voor deze trip die een dag duurt betaal je rond de 50 Euro.

Zaterdag 16 juli 2016

Lang geslapen vannacht. De vermoeidheid van de reis van gisteren is er weer uit. Prachtig weer vandaag. Dat wordt dus wel weer een stranddag.DSCF1317

Zondag 17 juli 2016

Gisteravond lekker wezen eten bij de Beach Club aan de boulevard. Heerlijk direct aan het strand en de zee.DSCF5131

DSCF1325Spaghetti en Macaroni zijn bij Beach Club overheerlijk.

Vandaag is het erg druk aan het strand. Het is zondag en de meeste mensen zijn vrij en zoeken, net als de toeristen, het strand op.

In het winkelstraatje is het rustig. Veel te warm.DSCF1184Na de gebruikelijke avondwandeling gaan we weer aan de wijn op ons eigen balkon. Een gekko hangt aan de muur net boven ons tafeltje. Klaar voor een verfrissende duik in de rode wijn?DSCF1333

Maandag 18 juli 2016 en dinsdag 19 juli

Het is nu eenmaal zo: stralend weer, volop zon, strakblauwe lucht en heerlijk strand en een warme zee.

Met het luchtbed op weg naar het strand.

Straatartiesten zie je overal op de boulevard en verdienen zo een centje bij.

’s Avonds zijn de straatartiesten weer volop met hun optredens bezig. De muzikant op de foto loopt iedere dag langs ons balkon om bij Restaurant Rendez Vous de schaduw op te zoeken.

De boulevard van Paguera

Vandaag bij Malgrats een pizza gegeten. Helaas ging er iets mis. Het meisje dat ons bediende struikelde, waarna de ene pizza op zijn kop op de tegels van het terras belandde. Wat had ik met het arme kind te doen. Mijn eigen pizza bleef ongedeerd en ben maar vast begonnen.20160719_202509

Woensdag 20 juli 2016

In alle vroegte opgestaan. De plantsoenendienst is al druk in de weer om de palmen langs de boulevard te snoeien en bij te werken. Op een handige manier klimmen ze in de palmen naar boven. Niet met een ladder maar met voetsteunen en een band. De takken worden niet gezaagd maar gestoken met een grote beitel. De man die het karwei moest klaren had het nogal warm. Het was namelijk opnieuw bloedheet al vroeg in de ochtend.DSCF1376DSCF1377

En zo zien de palmen er uit na de snoeibeurt.

’s Avonds de bus gepakt om een avondje in Santa Ponsa te zijn. Een kilometer of vijf is het maar. Te ver om te lopen, maar met de bus ben je er zo. In 2014 met de fiets gegaan, maar dat leverde nogal wat problemen op.

Santa Ponsa

Santa Ponsa is veel groter en massaler dan Paguera. Veel groepen jongelui op straat met een slokje op. In Santa Ponsa kan ik eindelijk mijn felbegeerde hamburger nuttigen. Een MacDonalds of Burger King vind je in Paguera niet. Voor een keer maar een “vette bek” halen in Santa Ponsa.DSCF1387

Een panoramafoto van het strand van Santa Ponsa

Ook hier veel restaurantjes en gezellige barretjes.

DSCF1390DSCF1391Ook hier op straat veel straatartiesten en muzikanten.

Waar je in Paguera alleen maar Spaans, Duits en Russisch om je heen hoort, is dat in Santa Ponsa alleen maar hier en daar wat Spaans en voor de rest Engels. De Britten strijken hier massaal neer en dan vooral veel Britse jeugd.

Op een terrasje nog even koffie gedronken en dan de bus terug naar Paguera.DSCF1402Terug naar onze vertrouwde omgeving en de vertrouwde ijssalon in Paguera.DSCF1367

Donderdag 21 juli 2016

De heetste dag tot nu toe: 36 graden. Goed uit te houden trouwens als je strand en zee op een paar meter afstand hebt en eventueel in de schaduw op je balkon wilt zitten. Inderdaad, een vakantie op Mallorca bestaat voornamelijk uit relaxen, zon, zee en strand. Morgen alweer de laatste dag. De 2 weken vliegen om.

Vanavond nog een keer heerlijk wezen eten bij Gaby aan de boulevard. DSCF1414De ons bekende artiest is er ook weer. De drie zomers die we hier zijn, is hij er altijd geweest. De pieper noemen we hem, omdat hij vrijwel nooit praat, maar praat door een piepertje tussen zijn lippen. Hij kan overigens wel praten.DSCF1416

DSCF1415Tot laat in de avond was naast ons appartement ook de airbrushkunstenaar nog steeds bezig. Iedere avond maakte hij mooie schilderijen.DSCF1417

Vrijdag 22 juli 2016

Helaas, de laatste dag. We hebben vandaag trouwens nog de hele dag. Pas om 20.40 uur zal het vliegtuig vertrekken uit Palma. Dat geeft tijd om nog wat door het dorp te lopen en onze weinige spullen in te pakken. Eerst ontbijten en de laatste dingen uit de koelkast opmaken.DSCF5141

Waar zou je zijn zonder de selfiestick?

Om 13.00 uur hoeven we pas uit ons appartement, dus haastwerk is er vandaag niet bij. De bagage kunnen we vanaf 13.00 stallen in een afgesloten ruimte in het appartement.

’s Middags nog tot 16.00 uur aan het strand geweest. Vandaag was het extreem heet. Voor het eerst in deze vakantie had ik er last van. Toegegeven: ik had ook bijna nog niets gegeten en gedronken.

Om half vijf vanuit Paguera met de bus naar Palma. De bus is meestal overvol, maar wel lekker koel. We rijden er ruim een uur over om in Palma te komen op Plaza de Espana. Daarvandaan vertrekt de bus naar het vliegveld. Nog een keer een half uur rijden.DSCF1407

DSCF1419De reis met de bus van Paguera naar Palma beviel me slecht. Ik was misselijk en werd duizelig. Gelukkig ging dat over in de bus naar het vliegveld. Geen last meer gehad.

Op het vliegveld moesten we nog lang wachten. Het vliegtuig vertrok anderhalf uur later dan gepland. Extreem slecht weer in de Alpen had de vertraging veroorzaakt.

Na een rustige en kalme vlucht landden we na twee uur, precies om 00.00 uur in Weeze. Met de auto op weg naar huis gegaan. Die stond in Weeze geparkeerd. Stil op de weg. Thuis nog maar even een biertje genomen om om 3 uur te gaan slapen.DSCF1413