Ameland Zonsondergangen en fotografietips

De rest van de fotoserie zonsondergangen op Ameland 25 juli 2012

Tips en trucs voor het fotograferen van zonsondergangen.

  • Probeer de zon uit het midden van je foto te houden. Zowel horizontaal als verticaal variëren maakt een foto dynamischer en aantrekkelijker.
  • Kijk of je op het strand, op zee of in de lucht iets mee in beeld kunt fotograferen: een schip, een vogel of wandelende mensen bijvoorbeeld.
  • Let op je belichting. De ondergaande zon komt vaak als een heel klein helder puntje op je foto, terwijl de omgeving zwart wordt. Dat komt door het relatief vele licht dat de zon nog uitstraalt. De automaat van je camera knijpt daardoor de belichting. Gevolg: een te donkere foto.
  • Richt je camera eens op een punt net naast de zon, druk dan de ontspanknop half in. Ga opnieuw naar de zon terwijl je de belichting vasthoudt. Als je je compositie hebt gemakt, druk je de ontspanknop volledig in om de foto te maken. Hiermee moet je met je eigen camera wat experimenteren voor de juiste belichting.
  • Ook kun je de belichtingscompensatieknop gebruiken. Deze wordt op de meeste camera’s aangeduid met +/-. Hiermee kun je een foto iets overbelichten of onderbelichten. In dit geval ga je hem iets overbelichten. Ook de omgeving wordt dan iets mee doortekend, zodat je foto minder donker wordt.
  • Gebruik, indien mogelijk een zo groot mogelijke brandpuntsafstand. Op een compactcamera gebruik je dus de uiterste telestand. Op een spiegelreflexcamera een lange telelens. DE zon wordt dan zo groot mogelijk afgebeeld en is geen speldenprikje meer in een grote zwarte ruimte. In mijn geval heb ik een tele-objectief 100-400 gebruikt in de uiterste telestand.
  • Flitsen heeft geen zin. Je bereikt er niets mee, tenzij je iets vlakbij in de voorgrond wilt ophelderen met een invulflitsje.
  • Blijven proberen en experimenteren.

Een Reactie op “Ameland Zonsondergangen en fotografietips

  1. Pingback: Zonsondergangen Ameland 25 juli 2012 | Herman Rouwenhorst

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )